40% от закупените жилища от по-високия сегмент в София са на етап „в строеж“

Нарастващото предлагане на новопостроени имоти може да намали цените на жилищата на вторичния пазар, прогнозира консултантска компания

40% от закупените жилища от средния и високия сегмент на пазара в София през втората половина на 2019 г. са били с инвестиционна цел, сочат данни на консултантската компания Colliers International.

През изминалата година покупката на жилищен имот остава една от предпочитаните инвестиционни алтернативи. Влагането на капитал в този вид активи е сравнително достъпно и предполага реализиране на добра доходност, отбелязва компанията.

Предлагането през разглеждания период е регистрирало ръст от 8% и е достигнало 10 600 жилищни единици, като тези в активно строителство са 4000. Поради засиленото търсене покупката на имоти на етап „в строеж“ продължава да е една от тенденциите на пазара. Този тип трансакции заемат дял от 40% от общия обем. Основните критерии при избор на жилище са квартал, район, наличие на зелени площи, детска площадка, места за отдих, функционално вътрешно разпределение, паркомясто.

„В края на 2019 г. започна да се наблюдава редуциране на цените в някои от проектите, които са завършени преди година. Като цяло обаче предоставянето на допълнителни отстъпки от офертната цена не са практика“, отбелязва Colliers. Средните цени за продажба на жилища във висок и средно висок сегмент в София за апартамент с две спални са между 145 хил. – 180 хил. евро, а с три спални – между 210 хил. и 250 хил. евро. Къщите от редови тип се продават за 250 хил. – 420 хил. евро, а самостоятелните са на цена над 450 хил. евро.

Средните наеми в разглеждания пазарен сегмент започват от 950 евро и достигат до 1,600 евро за апартаменти с две и три спални, а за къщи са над 2 хил. евро.

През 2020 г. Colliers очаква спад на цените между 5% и 10% при някои проекти в активно строителство, които не успеят да постигнат планирания обем продажби преди получаване на Акт 16. Затова все повече инвеститори ще бъдат склонни да предлагат гъвкави схеми на плащане, за да улеснят реализацията на своите проекти на етап „в строеж“. Това е логичен подход с оглед на очакването до средата на годината на пазара на жилища в средно висок и висок сегмент да бъдат добавени около 250 нови жилищни единици. Нарастващото предлагане на новопостроени имоти може да предизвика спад на цените на жилищата на вторичния пазар, прогнозира консултантската компания.

Почти половината от българите живеят в собствени жилища

83,5% от сънародниците ни обитават собствен дом, сочат данни на Евростат

44% от българите живеят в пренаселени жилища, сочат данни на европейската статистическа служба Евростат за 2018 г. Това означава, че те нямат достатъчен брой стаи за размера на домакинството си.

По този показател страната ни е на второ място в ЕС след Румъния, където същото важи за 47% от местните жители. Броят на домакинствата, обитаващи пренаселени жилища, е висок и в Латвия (42%) и Хърватия (41%), а най-ниските нива са отчетени в Кипър (2%) и Ирландия (1%).

В същото време 60 на сто от чужденците от нас, които не са граждани на страна членка на ЕС, живеят в пренаселени жилища. Това е и най-високото ниво сред страните членки на ЕС. Следват Хърватия с 59%, Гърция с 55% и Италия с 54%. Най-ниските нива са отчетени в Малта (8%) и Кипър (5%).

Най-много чужденци, които идват от друга страна членка на ЕС, живеят на тясно в Гърция и Италия (по 45%). В същото време в Малта нито един чужденец, идващ от друга страна от съюза, не е живял в пренаселени домакинства през 2018 г.
Общо за Европейския съюз 35% от чужденците извън страните членки на ЕС са живели в пренаселени домове преди две години. 17% от местните жители също са обитавали тесни жилища, както и 20 на сто от чужденците, идващи от друга страна членка на съюза.

В същото време България е сред страните с най-висока жилищна собственост в Евросъюза. 83,5% от българите са обитавали собствено жилище през 2018 г., показват данните на Евростат. На първо място в ЕС по този показател е Румъния с 95,9% от местните жители, обитаващи собствено жилище. Следват Словакия с 91,2% и Хърватия с 90,2%.

На другия полюс е Германия, единствената страна членка на ЕС, в която под половината (49,1%) от местните жители са обитавали собствено жилище. След нея се нареждат Дания с 57,6%, Австрия с 62,1% и Франция с 63,8%.

За немалка част от българите обаче жилищните разходи съставляват свръх бреме, става ясно още от статистиката на Евростат. 14,9% от сънародниците ни казват, че жилището им поглъща над 40% от разполагаемите им доходи. По този показател страната ни е на трето място в ЕС след Гърция, където 37,9% от местните жители твърдят, че жилищните разходи са непосилно бреме за тях, и Дания, където на същото мнение са 16,2% от местните жители.

След България се нареждат Германия с 13,9% и Холандия с 10 на сто.

Бъдещето на бул. Витоша – повече заведения, по-малко магазини

Столичният булевард Витоша ще продължи да се оформя все повече като зона за забавление и прекарване на свободното време с доминация на заведенията и свиване на броя на магазините, прогнозира консултантската компания за бизнес имоти Cushman & Wakefield Forton.

Ясно се очертава търсенето на помещения в търговските центрове за сметка на търговските улици, допълва компанията.

Секторът на продуктите за здраве и красота се очертава като един от най-бързо растящите на българския пазар, отбелязвайки двуцифрени темпове на ръст през последните две години, сочат още данните на Forton.

Добрите резултати на сегмента са довели в България нови марки като Kiehl’s – най-високия клас козметика на L’Oreal, която отвори първия си обект в Paradise Center през февруари. Междувременно глобалният концерн премести и магазина на друга своя марка – NYX Cosmetics, в търговския център. Също през тази година се очаква откриването на първия обект на веригата дрогерии Vitalite в София. Вече присъстващите на пазара дрогерии и козметични брандове също продължават да договарят нови площи.

“Секторът на продуктите за здраве и красота се разраства като част от глобалната вълна към по-активен и здравословен начин на живот. Отражение на тази тенденция виждаме както при козметиката, био магазините и дрогериите, така и при спортните стоки, които са друга бързо растяща категория“, обобщава Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton. Според него навлизането на нови марки и разрастването на вече присъстващите на пазара ще продължи и през 2020 г.

Стъпването на Kiehl’s на нашия пазар е част от стратегията за разрастване на бранда в Централна и Източна Европа. Марката вече присъства в Сърбия, Хърватия и Румъния.

Експертите очакват с оглед на нарастващите доходи и установяването на София като устойчива шопинг дестинация още брандове във високия сегмент да навлязат на пазара у нас през 2020 г. Те трайно се ориентират към успешните търговски центрове.

След период на плавен ръст на цените наемите в търговските центрове в София за магазин с добра локация и площ около 100-150 кв. м достигат 40 евро/кв. м към края на 2019, като  очакванията са възходящият тренд да продължи. Към последното тримесечие на 2019 г. офертните нива за магазин с площ 100-150 кв. м за моден бранд на булевард “Витоша“ в столицата са около 60 евро/кв. м с очаквания в краткосрочен план леко да се повишат.